Maak een QUANTUMLEAP in uw ontwikkeling als spreker.
Investeer tijd en gebruik mijn meerwaarde voor uw groei.
AB?D ZakelijkSpreken  Benedendorpsweg 39  6862WC Oosterbeek   026 334 2839   06 273 65 297
Online presenteren door wereldtop
04/05/2021

De C-pandemie betekent voor presenteren een quantumleap. Online presenteren met TEAMS-MEET-ZOOM of zoiets werd gewoon, het werd van de best haalbare manier een heel effectieve standaard. Als spreker/ presentator afgebeeld op een plat scherm, komt je stem via een luidspreker(tje) bij de anderen.

Met deze snelle ontwikkeling blijken er enorme verschillen te zijn in de manieren waarmee er wordt omgegaan. Ik volgde een aantal presentaties op grote on-line beurzen en conferenties.

De afgelopen dagen keek ik naar ….
,,,, Online presentaties: Hannover Messe 2021 – Biden’s “Leaders summit on Climate” 2021.

Afgelasten of virtueel? Gedwongen door de C situatie was dit de vraag voor de organisatie van de Hannover Messe (grote beurs – typisch 6500 exposanten). Bij de Climate Summit was het een gebruik maken van de mogelijkheden die door de nieuwe situatie werden geboden. Voor heel veel organisaties speelde dit.

Met de keuze voor de vlucht naar voren, werd nieuwe technologie massaal ingevoerd. Gedwongen door deze extreme situatie betekende het een quantum leap voor zakelijk presenteren. In C tijd een minst slechte optie, blijkt dat online presenteren veel voordelen heeft en een niet meer weg te denken communicatievorm is.

Het verschil met old-school presenteren is wezenlijk, met valkuilen voor beide partijen: zenders en ontvangers.

Enkele waarnemingen van onvolkomenheden, van elementen die ik ervaar als verlies van creativiteit, van authenticiteit van sprekers en de bedrijven/ organisaties die ze vertegenwoordigden, als fake.

Jammer, die vele sprekers die door welke software dan ook, of hun eigen schuld, in een klein hoekje van het scherm neergezet worden. De sprekers die nauwelijks zichtbaar waren door slechte belichting of door een gering contrast met hun achtergrond. En de arme, vroeger zo inspirerende, sprekers die nu gedwongen werden tot bureaustoel of de bewegingsruimte die de camera bood. Nu weinig dynamisch, soms zichtbaar ongelukkig met de lichamelijke beperkingen.

Ik werd een beetje triest bij een presentator die kennelijk een cursus gebruik van lichaamstaal had gevolgd. Weg was zijn authenticiteit, wil ik met deze persoon over de producten van zijn bedrijf praten?

En dan de vele vormen waarbij geloofwaardigheid aangetast werd. Interviews die ingestudeerd waren of zo leek het tenminste; beiden met tekstkaartjes in de hand of kijkend naar autocues? Nog erger presentaties, waarbij ik het idee had dat het acteurs waren die de teksten uitspraken. Naar hoeveel fake heb ik gekeken? Hoe kan ik nog beoordelen wat de deskundigheid van een persoon, een bedrijf is, hoe zinvol het is om er contact mee op te nemen?

Blog
Online presenteren door wereldtop - vervolg
04/05/2021

De hoeveelheid mooie video’s was groot, de presentatie van producten was goed. De invloed van audiovisuele specialisten was vaak groot. Daarmee werd de inhoud geschikter voor de minder met de materie bekende persoon, minder geschikt voor deskundigen. Voor Imago en PR was het prima.

De chat mogelijkheid werd bij de presentaties die ik volgde niet veel gebruikt.

Jammerlijk te zien hoe bij meerdere politieke personen het old-school presenteren, door hun adviseurs, nog niet was ingepast in het online concept. Ze lazen, gewoon zichtbaar, van papier voor, keken daarbij weinig in de camera of wisten niet waar die was. En wat als je een op het scherm geprojecteerde ondertiteling moet voorlezen? Karaoke!

De toekomst?
De deelnemers zullen bij volgende congressen daarvoor beter ingericht zijn.

Online heeft flinke beperkingen, maar de voordelen wil niemand meer missen. Bij de bijeenkomsten die ik, april 2021, zag, waren er veel onvolkomenheden die het effect van de presentaties nadelig beïnvloedden.
Online presenteren is onderdeel van een groter audiovisueel geheel: geluid-licht-camera-timing. Het vraagt een aanvulling van het competentiepakket van sprekers, niet alleen van wereldleiders maar van iedere spreker die intern of extern online-sprekend communiceert.